Reclamefotografie 9: Coebergh IJs

Als men in 1980 het imago van Coebergh bessenjenever wil verjongen zonder de bestaande gebruiker van het product te vervreemden, wordt ervoor gekozen om geen mensen in beeld te brengen, maar alleen hun schaduw. Art director Béla Stamenkovits vraagt fotograaf Hans Kroeskamp de campagnebeelden te schieten.

0
Coebergh IJs

Kroeskamp was tot dan meer op zijn gemak in de studio, maar zijn vriend Stamenkovits wist dat je Hans af en toe voor nieuwe uitdagingen moest plaatsen. Bovendien was Kroeskamp al net  zo’n perfectionist als Stamenkovits en dat  is niet verkeerd als je alle beeldelementen met bijna geometrische precisie in het  vlak wilt krijgen.

Schaduw
De moeilijkheid zit ’m in de schaduw, die in alle beelden op dezelfde plek moest vallen: iets boven de rechteronderhoek, zo ongeveer waar de vijf in de klok zit. Idealiter  doe je dit in de studio, waar alle omstandigheden te controleren zijn. Maar zonlicht  laat zich niet nabootsen. Daarvoor zou het licht in de studio op oneindig moeten staan. Er wordt uitgeweken naar Miami, met de zekerheid van mooi weer, waar halve sets op locatie – de voorgrondset, de achtergrond – worden gebouwd. (Twee jaar later, voor een volgende serie foto’s, worden er complete sets gebruikt.)
Het mooist was het geweest als de sets draaibaar waren, bijvoorbeeld gebouwd op een vlot. Dan had het geheel met de zon mee kunnen bewegen. Dat bleek te duur. Nu werden de sets zo neergezet dat de schaduwen op het juiste moment op de juiste plek in beeld kwamen. Daar zijn programmaatjes voor, ook al in 1980, om precies te berekenen hoe laat en waar de zon staat en dus waar de schaduw valt. (De schaduw van de man in het beeld is die van Béla zelf.)

Perfectionist
Béla Stamenkovits, de art director achter deze Coebergh IJs-campagne, overleed op 30 maart 2019. Hij behoorde tot de wereldtop van reclamemakers en was volgens velen de allerbeste art director van Nederland. In de jaren ’80 werd zijn bureau in New York verkozen tot ‘Top Overseas Agency of the Year’. In 1996 werd hij reclameman van het jaar. En in 2011 werd hij opgenomen in de eregalerij van de Art Directors Club Nederland. ‘Hij noemde zijn perfectionisme bijna ziekelijk’, schreef vakblad Adformatie. ‘Hij was wars van onnodige overdaad in alles wat met vormgeving te maken had,’ zei art director Diederick Hillenius na Stamenkovits’ overlijden. ‘De kunst van het weglaten is door hem uitgevonden en verbeterd.’   

art director: Béla Stamenkovits
copywriter: Jim Prins
fotograaf: Hans Kroeskamp
type director: André Beaux
bureau: Prins, Meijer, Stamenkovits & Van Walbeek
adverteerder: Heineken Nederland
jaar: 1980, advertentiecampagne tijdschriften

Deze aflevering komt uit Focus juni 2019

  

Geef een reactie