Reclamefotografie 8: Citroën CX

De bijzondere carrosserie van de Citroën CX (1974-1991) roept herinneringen op aan diens voorganger, de legendarische ‘snoek’: de Citroën ID/DS (1955-1975), door het Britse magazine ‘Classic & Sports Car’ uitgeroepen tot mooiste auto aller tijden. Ook de CX heeft volstrekt eigen contouren, die zich daarom bij uitstek lenen voor ‘advertising property’. De bevallige vormen van de auto als visuele communicatie.

0
Citroën CX

De eerste advertentie in de reeks is een in het straatbeeld staande, ingepakte Citroën CX. Het kan nauwelijks anders of het werk van Christo heeft hiervoor als inspiratie gediend. Christo Vladimirov Javacheff verheft inpakken – de Pont Neuf in Parijs, de Rijksdag in Berlijn – tot kunst. Hij verhult om te onthullen. Juist door iets aan het oog te onttrekken worden de vormen prominent. In de volgende advertentie prijkt de CX  als rotswandschildering in de grotten van Lascaux, ‘de Sixtijnse kapel van de Paleolithische kunst’.

Zandkasteel
Waren deze eerste twee advertenties illustraties – fotorealistisch vereeuwigd door  de magistrale fijnschilder Bernard (Ben)  Verkaaik; het derde beeld, de CX als zandkasteel, is een puur ambachtelijke foto. Het idee om een schaalmodel te gebruiken werd verworpen toen bleek dat dit groot, duur en minder realistisch zou zijn. Aan fotograaf Boudewijn Neuteboom en modelmaker Leo Cahn toen de taak om een echt zandkasteel te fotograferen en de bijkomende logistieke problemen op te lossen. Thuis onder de douche testte Cahn een mengsel van houtlijm en zand op een oude soldatenhelm. Toen dit hield, werd voor twaalfhonderd gulden een tweedehands CX gekocht en naar Ameland gebracht, waar die bij eb – in het staartje van de vloed – op het strand werd gezet en met het mengsel van houtlijm en zand beplakt. Daar om-  en overheen droog zand voor een overtuigend resultaat. Oppassend dat er geen voet- sporen zichtbaar bleven. De positie zorgvuldig bepalend om het licht van de ondergaande zon zo optimaal mogelijk op de auto te laten vallen.

Strandjutten
Met de opnames was een week gemoeid. ’s Avonds na zonsondergang werd de auto telkens van het strand gehaald, waarbij de Duitse legertruck van een nabije surfschool nodig was om de CX met haar vlakke bodem los te trekken uit het zand. (Als dank mocht de school de auto na afloop houden. Die heeft – naar verluidt – dankzij de goede camouflage nog jaren dienst gedaan bij het strandjutten.) Later volgen nog een sterrenhemel (door Ben Verkaaik) en een bergwand met bloemen (door Boudewijn Neuteboom). Een beeld van een zwembad (Chistian Lohman) en een heg (Chris Lewis) komen niet verder dan schetsfotografie. Telkens zijn de markante contouren van de Citroën CX onmiskenbaar. Maar het grootste huzarenstuk is en blijft de foto van het zandkasteel. Uit 1982, acht jaar voor de komst van Photoshop.     

artdirector: Henny van Varik
copywriter: Ron Meijer
fotograaf: Boudewijn Neuteboom
modelmaker zandkasteel: Leo Cahn
bureau: Foote, Cone & Belding
adverteerder: Citroën Nederland
jaar: 1982, advertentiecampagne tijdschriften

Deze aflevering komt uit Focus april 2019

Geef een reactie