Isha by William Rutten

Topfotograaf William Rutten krijgt zo’n beetje alle binnen- en buitenlandse sterren voor zijn camera. In deze rubriek vertelt hij elke maand het verhaal achter een van zijn foto’s.

0
Isha © William Rutten

Met vallen en opstaan heb ik de afgelopen vijftien jaar gebruik gemaakt van Phase One- producten. Als groot fan van hun fantastische software Capture One besloot ik destijds ook hun digitale achterwand op mijn Hasselblad te klikken. En het bleek een goede match! Eindelijk kon ik dan toch weer digitaal medium formaat schieten op mijn analoge camera. In de jaren die volgden werd het helaas een gebruik met wisselende tevredenheid. De pixels van de achterwanden werden steeds groter, maar de kleuren en vooral de huidtinten steeds twijfelachtiger. En het zo gemakkelijke ‘tegen betaling upgraden’programma van Phase One werd een dure grap: de huidtinten werden alsmaar slechter naarmate ik meer van die upgrades kocht. Resultaat: het bedrag van een mooie auto in de kast, omdat de achterwand niet mijn gewenste standaard kon behalen.

Toen kwam Phase One ineens met een eigen camerasysteem. Wederom liet ik mij overhalen en kocht ik te snel zonder erbij na te denken. De combinatie van te druk om mij er goed in te verdiepen en de drang/ hebberigheid van het zo graag op groot formaat willen schieten deden mij wederom de das om… De camera was ontzettend traag en veel beelden enorm onscherp; het was een duidelijke miskoop want totaal ongeschikt voor mijn manier van werken. Ik deed navraag bij internationale collega’s en zij bevestigden mijn bevindingen alleen maar: ook zij vonden het een draak van een camera. Dat de klachten niet tegen dovemansoren waren gericht, bleek wel toen Phase One  al na een jaar met een geheel verbeterd camerasysteem op de proppen kwam.

Alle klachten waren aangepakt en naïef als ik was, dacht ik dat mijn gelijk dus zou inhouden dat we de camera wel even konden omruilen? Dat kon inderdaad, maar tegen een wederom fikse betaling. Nee ze gingen zeker niet toegeven dat de fout bij hen lag. Ik was er helemaal klaar mee. De camera lag met minder dan vijfhonderd clicks dik twee jaar ongebruikt in mijn kast. En toen ging ik twijfelen; toch maar weer naar Hasselblad terug overstappen? Ik had mijn lesje geleerd.

Voor ik mijn keuze maakte ben ik mij zes maanden lang grondig gaan verdiepen in elke recensie en sprak ik diverse collega’s over de hele wereld over wat nou de beste keuze zou zijn. Het was wikken en wegen, maar Phase One kwam wel als overduidelijke ‘Rolls Royce’ uit de bus! En uit het niets kwam ineens de IQ4 150 MP back; die wilde ik dan nog wel eens testen. De bestandjes zijn maar 500 Mb per foto, maar van een kwaliteit… en de huidtinten waren ineens subliem! Nee, het is niet te vergelijken met een full-frame camera; dit is een ander verhaal. Het is alsof je weer analoog aan het schieten bent. Niet klikken tot je het hebt, maar weloverwogen nadenken wat je maakt. Ik ben nu met een prachtig groot project bezig en had dit met geen enkele andere camera kunnen schieten als deze. Het is geen vervanger voor mijn full-frame camera’s, maar het is wel die camera die je pakt voor mooie projecten, speciale shoots, of als iets gewoon kneiterscherp moet zijn! Prachtig professioneel speelgoed, dat mij vooral doet beseffen dat de aanhouder dan blijkbaar toch altijd wint! En nu maar even snel wat extra opslag aankopen…    

Model: Isha
Hair and Make-up by Jedidjah Kuijten

www.facebook.com/williamruttenphotography

Geef een reactie