Nederlandse fotografie treurt om overlijden Jacqueline Hassink

0
461
Jacqueline Hassink, 2017 © Koos Breukel
Jacqueline Hassink, 2017 © Koos Breukel

Het Nederlands Fotomuseum reageert met verslagenheid, Huis Marseille treurt en vele collega’s in de fotografie zijn verdrietig en geschrokken vanwege de vroege dood van Jacqueline Hassink, vorige week donderdag, aan de gevolgen van kanker. Ze werd 52 jaar. Komende vrijdag is haar begrafenis in Vianen.

We hebben Jacqueline Hassink (1966, Enschede) leren kennen als een vrouw die zeer gedisciplineerd werkte. Streng voor zichzelf, helder adviserend voor anderen. Gedreven was ze, zowel bij het maken van haar foto’s van de bestuurskamers van grote multinationals, de verkoop door vrouwen op autobeurzen, en de stilte van een Japans landschap; als bij het verzamelen en analyseren van achtergrondinformatie over haar thema’s.

Aan de energieke concentratie die haar kenmerkte, werd ik – als oppervlakkige kennis – nog eens herinnerd toen ze mijn boekwinkel binnenkwam. Zonder te groeten. Tot ik opkeek en zag: ‘Hé, Jacqueline, weer eens in Nederland?’ En vervolgens ontspon zich een gesprek waarin ze met genoegen, toewijding en diepgang haar visie weergaf over de verantwoordelijkheid die fotografen moeten nemen om te laten zien hoe de wereld in elkaar zit. En dat ze vooral hun werk goed moeten doen.

Uit de biografie op haar website: ‘Jacqueline Hassink werd geboren in 1966 in Enschede, Nederland. Na haar studie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag rondde ze in 1992 nog een opleiding af aan de kunstacademie van Trondheim, Noorwegen, met als hoofdvak beeldhouwkunst. Sinds 1996 was ze gevestigd in New York, en werd ze het bekendst door haar wereldwijde fotokunstprojecten die handelen over de wereld van economische macht. Het werk vertegenwoordigt visuele, grafische en sociologische kaarten van de assen van globale economische structuren. Ze heeft ook een verwante interesse in de identiteit van een ruimte en wat de particuliere en openbare gebieden definieert. Sinds 2004 heeft Hassink veel tijd doorgebracht in Japan, waar ze verschillende soorten werk heeft ontwikkeld.’

Haar bekendste projecten zijn The Table of Power (1993–95), Female Power Stations: Queen Bees (1996–2000), Mindscapes (1998-2003), Car Girls (2002-08), Arab Domains (2005–06), The Table of Power 2 (2009–11), View, Kyoto (2004–14) en Unwired (2010-17). Haar werk is opgenomen in de collecties van vele galeries, musea en andere verzamelaars. Ze won in 2002 de Rencontres d’Arles Unlimited Award en in 2013 de Dutch Doc Award. Jacqueline Hassink was docent aan onder meer de Harvard University en het International Center of Photography.

Afgelopen voorjaar toonde Jacqueline Hassink in het Nederlands Fotomuseum haar project Unwired, dat kon worden gerealiseerd en voor de collectie verworven dankzij een mecenas van het museum. De meerscherms-videoinstallatie iPortrait uit dit project werd onlangs aangekocht door de MAST Foundation in Bologna. Vanaf 1 december is iPortrait in China te zien als onderdeel van het internationale Lianzhou Fotofestival.

Het Nederlands Fotomuseum neemt het complete (negatieven)archief met alle bijbehorende documentatie van Hassink op in de collectie en daarmee gaat een van haar laatste wensen in vervulling.

In Memoriam op de site van het Nederlands Fotomuseum

De site van Jacqueline Hassink: jacquelinehassink.com

 

 

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam