Waar 360° panorama’s, cinematografie en cgi samensmelten

Beeldbewerker Wieger Poutsma kreeg de opdracht van bronwaterfabrikant Chaudfontaine een beeld te maken voor de landing page van haar mobiele website. De foto moest het gebied weergeven waar het drinkwater van Chaudfontaine zijn oorsprong vindt. Natuur en de puurheid van het bronwater stonden centraal. Het leek het te gaan om een redelijk rechttoe rechtaan project, maar niets was minder waar. Wieger laat hier zien, middels deze ‘making of’, hoe dit geanimeerde beeld uiteindelijk tot stand is gekomen. tekst en beeld: Wieger Poutsma

0
360 waterval Chaudfontaine

Na de eerste briefing ging ik er vanuit dat er goed bruikbaar fotomateriaal aangeleverd zou worden van het gebied, geschoten vanaf statief met een panoramakop, die de camera in 360° rond zijn nodal point laat draaien. Gaandeweg werd echter duidelijk dat dit helemaal het geval niet was.
Het enige wat er aan materiaal bleek te zijn was een harde schijf met foto’s die uit de hand waren geschoten op de echte locatie. Ook nog eens met een groothoeklens en dus eigenlijk onbruikbaar om in Photoshop een fatsoenlijke stitch te kunnen maken. Buiten dit probleem, waren de foto’s een week voordat ik de briefing kreeg gemaakt en aangezien het toen hartje winter was zat er geen blad aan de loofbomen. Het bos zag er dus weinig uitnodigend en vrolijk uit. Aangezien de mobiele website al anderhalve maand later live moest gaan, was opnieuw fotograferen geen optie omdat het bos er dan nog net zo troosteloos bij zou staan. Ik nam de  briefing mee naar mijn studio om daar een plan te maken om toch een fris, puur bos te creëren voor Chaudfontaine. Een bos dat waardig zou zijn voor de landing page en je het beeld in trekt zodat je het gebied in 360° zou kunnen verkennen.

360 Waterval Chaudfontaine
Het was een hele klus om alle takken en bomen handmatig uit te maskeren en een opening in het bos te creëren, waardoor de achterliggende graslanden te zien zouden zijn.

Wensen en oplossingen
Mijn idee was om te kijken wat er aan bruikbaar commercieel beeldmateriaal in hoge resolutie te vinden was. Dat bleek veel te zijn, maar het meeste wat ik vond leek maar deels op het gebied waar het Chaudfontaine-bronwater stroomt. Toen ik hierover in overleg was met het bureau, kwam er nog een aantal extra wensen om de hoek kijken. De klant wilde graag de hele cyclus tonen van regen­water dat valt en opgenomen wordt door de bodem. Vervolgens wordt dit dan weer een stromend beekje dat op zijn beurt weer de bron van het Chaudfontaine-water vormt. Daarnaast bleek het ongewenst als het panorama alleen maar bos met een beekje stromend water zou laten zien. Het gebied van Chaudfontaine ligt namelijk tegen het gebied van bronwaterconcurrent Spa aan, met het verschil dat Spa zijn water tapt in een volledig bebost gebied en het gebied van Chaudfontaine half uit velden en weilanden en half uit bos bestaat. Het panorama dat ik moest vinden moest dus aan zoveel eisen voldoen dat het vinden van dat ene specifiek geschikte panorama een onmogelijke zaak bleek. Ik zou daarom een panorama moeten maken van een aantal verschillende panoramabeelden die samen het gewenste gebied moesten verbeelden.
Na een zoektocht door een groot aantal commerciële beeldbanken had ik een selectie van beelden die ik toen samen met het bureau aan de klant heb voorgesteld. Na overleg is er een aantal panorama’s gekozen die ik in Photoshop zou samenvoegen om dat ene ideale Chaudfontaine-gebied te creëren.
Op zich al een hele klus om al die takken en bomen handmatig uit te maskeren en een opening in het bos te creëren, waardoor de achterliggende graslanden te zien zouden zijn. Ook moest er een andere lucht achter de bomen worden gezet, zodat het een zonniger dag zou weergeven dan dat het was op de panorama’s die de klant gekozen had.

360 waterval
Synthetisch waterdeeltjes vormen samen realistisch stromend water. Iedere keer als er waterdeeltjes botsen, of heftige interactie hebben met rotsen of takken in het draadmodel, maken deze deeltjes op hun beurt weer aparte schuimdeeltjes aan. Dit is exact zoals dat in een echt beekje ook zou gebeuren!

Cinematography
Toen we al deze zaken opgelost hadden en ik midden in de montage van de verschillende panorama’s zat, merkte ik toch dat het water dat in het beekje stroomde, niet zo fris en helder was als ik het liefst zou willen. Daarnaast bleef ik het stilstaande panorama best wel statisch vinden voor een mobiele website in 2017. Niet genoeg stopping power om op te vallen tussen al het beeldgeweld dat je dagelijks op je afgevuurd krijgt. Ik heb toen voorgesteld om er een Cinematography-beeld van te maken. Het antwoord van bureau en klant was direct: ‘te gek! Maar waar haal je dat bewegende beeld vandaan?’
Mijn idee was om dat beeldmateriaal synthetisch te creëren in CGI (3D) met behulp van de fluid dynamics software Realflow10 van Next Limit Technology. Nadat ik een testsimulatie aan klant en bureau heb laten zien om ze te overtuigen van het realisme dat hiermee haalbaar is, kreeg ik akkoord voor dit aanvullende project. Om de simulatie naadloos in het achtergrondpanorama te kunnen monteren was in eerste instantie de ligging en stroom van het beekje van belang. Daarnaast moesten natuurlijk ook het licht en de reflectie in het water van mijn synthetische beekje kloppen.
Wat de plaatsing van de synthetische beek binnen de panoramafoto betreft was dat een behoorlijke uitdaging. Normaal gesproken kun je aan de hand van een kubus die je voor de camera plaatst meten met welke lens er is geschoten en wat het perspectief van het beeld is. Op deze manier kun je later een synthetisch object redelijk nauwkeurig plaatsen in een gefotografeerd beeld. Dit werkt echter niet met een 360° panorama. Om dit te omzeilen heb ik het panorama in de 3D software om een bol heen geplakt en ben met een virtuele camera in het midden van deze bol gaan staan. Vervolgens plaatste ik punten langs de oever van het beekje in het panorama, zodat ik uiteindelijk een ruimtelijke voorstelling kreeg van de loop van het hele beekje. Deze punten, samen met andere visuele informatie die ik uit het panorama kon halen door er goed naar te kijken, vormden de basis voor het draadmodel van het beekje.

360 watervalSynthetische waterdeeltjes
In Realflow10 kon ik dit draadmodel van de rivierbedding vullen met zogenaamde particles: waterdeeltjes die dan de zwaartekracht volgden.Net als bij echt water hadden deze particles een interactie met de rivierbedding, stenen en takken die daar hun voortgang 360 watervalblokkeerden of verstoorden. Hierdoor ontstond er een stroom synthetische waterdeeltjes die samen realistisch stromend water vormden. Iedere keer als er waterdeeltjes botsen, of heftige interactie hebben met rotsen of takken in het draadmodel, maken deze deeltjes op hun beurt weer aparte schuimdeeltjes aan. Dit is 360 watervalexact zoals dat in een echt beekje ook zou gebeuren.
De volgende stap was het aankleden van het draadmodel met materialen en texturen zodat de stenen en bodem van de bedding gelijk waren aan de materialen van de stenen en bedding in het panorama. Ook de particles, die nu samen een eigen draadmodel vormden, kregen de eigenschappen van echt water zoals transparantie, brekingsindex en reflectie. Ook de schuimdeeltjes kregen bijpassende materiaaleigenschappen toegekend. Hierna was het licht aan de beurt. Normaal gesproken zou je in een dergelijke situatie de omgevingsreflectie en het omgevingslicht vangen, door op locatie een bolvormig panoramisch HDR-beeld te schieten. Deze HDR, ofwel High Dynamic Range-beeld, bevat dan alle lichtinformatie van de omgeving. Die bolvormige HDR kan dan later, in 3D software, om de synthetische beek worden geplaatst, om zo de gehele scene realistisch te belichten. Reflecties, transparantie en indirect licht zullen er dan voor zorgen dat het achtergrondpanorama en de synthetische beek naadloos in elkaar over gaan. Onder water zijn achter de rotsen in het synthetische beekje lampen neergezet die het water vanaf de onderkant als een magische diamant laten fonkelen. Dit maakt het water in de beek heel realistisch.
360 waterval

Renderen
Als al deze zaken zijn gedaan, moeten de frames van de animatie worden uitgerekend. Deze frames vormen uiteindelijk samen het bewegende deel van de Cinematography. Dit proces, ook wel renderen genoemd, duurt een aantal minuten tot soms wel een aantal uren per frame. De rendertijden zijn sterk afhankelijk van de complexiteit van de scene, de lichtsituatie en de gekozen materialen van de verschillende elementen. Voor renderen gebruik ik altijd Maxwell Render, van dezelfde fabrikant als van Realflow, aangezien deze render engine het meest fotografische eindresultaat geeft. Sommige engines snijden bochten af in hun belichtingsmodel en geven een eindresultaat dat dan wel sneller uitgerekend is, maar een stuk minder fotografisch voelt. Om de productie te versnellen besteed ik het renderwerk meestal uit bij een zogenaamde render farm. Zo’n render farm heeft een groot aantal computers in een netwerk staan. Iedere computer (ook wel node genoemd) neemt dan een enkel frame van de animatie voor zijn rekening. Zo kun je de rendertijd van de gehele animatie aanzienlijk omlaag brengen waardoor je de strakste deadlines kunt halen. Wereldwijd is er een aantal partijen die zo’n renderservice aanbieden. Zelf maak ik gebruik van MoreCores (https://www.morecores.com): een Nederlandse service waar ik prettig mee samenwerk. Na dit complexe proces om de synthetische beek te bouwen, moeten het panorama en het stukje animatie dat straks het cinematografische effect geeft worden samengevoegd. De benodigde voorgrond- en achtergrondlagen waar de animatie tussen moet komen, heb ik in Photoshop uitgeknipt. Vervolgens zijn deze lagen geëxporteerd naar Adobe After Effects waar het hele bestand, inclusief de gerenderde animatie, weer in elkaar wordt gezet en er een colorgrading en wat sparkle-effecten overheen worden geplaatst. Uiteindelijk heb ik deze nog niet herhalende animatieloop samengevoegd en geëxporteerd naar Cinemagraph Pro. Dit softwarepakket maakt de animatie naadloos repeterend in een vloeiende loop. Dit was dan mijn definitieve eindproduct.
360 waterval

Panoramische 360° Cinematography
Na het leveren van het eindproduct heeft een partij die gespecialiseerd is in het bouwen van mobiele websites, de 360° Cinematography verder verwerkt en in de layout van de mobiele website geplaatst. Aan het bestand zijn de EXIF-locatiegegevens en informatie dat het hier gaat om een 360° panorama toegevoegd. Met deze informatie kan de gyroscoop van iedere mobiele telefoon het panorama laten roteren op het moment dat de mobiele telefoon bewogen wordt. De bezoeker van de site kan dan door de smartphone te draaien of heen en weer te bewegen, rondkijken in deze panoramische 360° Cinematography zonder ooit door te hebben, wat een ongelofelijk complex proces daar aan vooraf is gegaan!

Zie het resultaat op:
www.fisk-imaging.com/cgimotion/#chaudfontaine
www.fisk-imaging.com
www.instagram.com/wieger_poutsma

360 waterval
Het (bijna)eindproduct, waarin de bezoeker kan rondkijken in een panoramische 360° wereld door de mobiele telefoon te draaien of heen en weer te bewegen.

 

Geef een reactie