Samyang F2,8/14 mm AF en Samyang F1,4/85 mm AF

Het Zuid-Koreaanse Samyang ontwikkelt al ruim 40 jaar objectieven. Sinds kort zijn daar autofocusmodellen bij gekomen, voor een aantal full-frame camera’s: Canon EOS EF, Nikon F en Sony E. Hoe presteren deze autofocuslenzen? Tekst en beeld: Mich Buschman

1
119
Samyang 85 mm
Samyang F1.4-85 mm AF

We vroegen voor deze test twee recente modellen aan met een verschillende bajonet om een bredere kijk te krijgen op het functioneren. We ontvingen de weerbestendige, compacte F2,8/14 mm AF lens met Nikon F-bajonet, en de even degelijke, zeer lichtsterke F1,4/85 mm met Canon EF-bajonet. De lenzen zijn fraai uitgevoerd en lijken door hun rode band sterk op Canon-lenzen.

Samyang
De Nikon-uitvoering werkt volledig compatibel met Nikon D-camera’s.

Ze zijn ook identiek uitgevoerd met een brede geribbelde scherpstelring en een schuifje voor de AF/M-selectie. De behuizing is van zwart, glad afgewerkt aluminium. De ultragroothoek heeft een vast aangebouwde bloemmodel zonnekap en geen filterschroefdraad vanwege de bolle frontlens. Bij de 85 mm wordt een losse, degelijke kunststof zonnekap meegeleverd. Hieronder bespreken we dit duo afzonderlijk.

 

Samyang F2.8-14 mm AF

Samyang F2,8/14 mm AF
Samyang heeft veel ervaring in het ontwerpen en construeren van (ultra) groothoeklenzen. Er bestaat al een manual focus  F2,8/14 mm IF ED UMC (€ 439,-), destijds  zeer goed getest door Focus. Ook ons testmodel is voor full-frame en APS-C camera’s ontwikkeld. In de lensopbouw zien we 15 elementen in 10 groepen. Daarvan zijn er twee met asferische oppervlakken, 4 HR-glas lenzen en 1 ED glaslens; noodzakelijk om de best mogelijke correcties op coma, vertekening en chromatische aberratie te kunnen bereiken. De lenscontacten communiceren volledig met de Nikon D810 testcamera; draadloos flitsen en filmen werkt als met een origineel Nikon vast brandpunt lens. De autofocus werkt stil en redelijk snel; de scherpstelslag is kort. Dit objectief heeft geen ingebouwde corrigerende lensprofielen. Fouten zul je dus in de nabewerking moeten corrigeren, indien nodig of gewenst.

Prestaties
Beide objectieven missen beeldstabilisatie en dat betekent dat je moet waken voor bewegingsonscherpte. De UMC-coating doet haar werk goed; ook met de zon in beeld zien we slechts enkele groene vlekjes in donkere beeldgedeelten. De vignettering is op volle opening sterk, maar op F4 al aanmerkelijk minder en zeker bij reportages zal een correctie niet altijd noodzakelijk zijn. Voor architectuur- en interieuropnames is dat wel minder gunstig en blijft er een spoortje vignettering zichtbaar. De vertekening; een gecorrigeerde tonvorm, is met 3% duidelijk zichtbaar, met name bij rechte onderwerpslijnen aan de lange beeldzijden.

Samyang
De Ramshackle Blues Band bij een optreden in Café De Witte Zwaan in Zwaag. Samyang F2,8/ 14 mm op volle lensopening, vignettering stoort hier niet.

Omdat er sprake is van een licht golfende lijn is een correctie daarop moeilijk te realiseren. Bij veel onderwerpen op het terrein van landschap- en reportagefotografie valt dit gelukkig niet op. Het ontbreken van een filterschroefdraad heeft tot gevolg dat filterliefhebbers aangewezen zijn op kostbare uitwendige klemsystemen zoals van het merk NiSi. De middenscherpte is aantrekkelijk hoog. Naarmate je sterker diafragmeert, zoals bij F8 zijn ook de hoeken bijgetrokken. Gelukkig zie je nergens lelijke hoekonscherptes en is op volle lensopening sowieso bij sterke close-ups de achtergrondonscherpte mild. De verkoopprijs van € 619,- vind ik gunstig.

Samyang
De centrumscherpte is bij diafragma F4 zeer hoog.

Samyang F1,4/85 mm AF
Er is al enige tijd een F1,4/85 mm manual focus lens, maar de hier geteste AF-tele is herwerkt, onder meer ten behoeve van een nog mooiere bokeh en uiteraard de autofocusmodule. Het is een degelijke, compacte lens met een snelle en stille (Dual LSM) autofocusmotor. In close-ups waren er soms haperingen of weigeringen, die handmatig scherpstellend opgelost moesten worden op de Canon 6D Mark II. Je kunt tot 90 cm dichtbij scherpstellen. Tegenlicht wordt dankzij de Ultra Multicoating goed verdragen en de vertekening is met 1% kussenvormig van geen betekenis. De vignettering is goed te corrigeren, tot en met F2,8 zichtbaar, maar kan in portretopnames ook mooi omsluitend werken, zeker als de achtergrond ver weg is en dus onscherp wordt weergegeven. Dat geldt ook voor het weergeven van allerlei details. De centrumscherpte is goed tot uitstekend (bij F4), de openingen F2,8 en F8 zijn ook fraai van detail en de onscherpte blijft dankzij negen diafragmalamellen – en de optische constructie – beslist aangenaam. Jammer, dat de chromatische aberratie vrij sterk is, met name in de beeldhoeken. In de nabewerking kan dit grotendeels worden teruggedrongen maar daarbij kan dan enige onscherpte optreden. Fijn dat deze lens ook weerbestendig is uitgevoerd. Al met al een mooi korte tele voor een aantrekkelijke prijs van € 699,-.

Samyang
Een portret bij studio-flitslicht en met F13 voor maximale scherptediepte. De detaillering is nog hoog en neemt bij F16 af.
Samyang
In de ritsen zien we de gevolgen van de chromatische aberratie terug.

Samenvattend
De hier geteste Samyang-lenzen bieden veel kwaliteit voor hun geld: ze zijn solide uitgevoerd en ook compact, de weergavekwaliteit is zeer goed. Voor de objectieven van de camerafabrikant betaal je soms het dubbele of meer, maar die zijn voorzien van duur optisch glas en corrigerende software, waardoor fouten nagenoeg onzichtbaar blijven. Samyang is vooral bekend geworden door de hoogwaardige, zeer betaalbare manual focus lenzen. Twee van de acht AF-lenzen, hier getest, blijken diezelfde kwaliteit in huis te hebben.

http://www.samyangbenelux.com

 

1 REACTIE

  1. Heb in september via de ‘probeerservice’ van Transcontinenta de 14mm geprobeerd op mijn Nikon D850. Bereikte er prima resultaten mee. Is stukken lichter, werkt prettiger en is qua prestaties redelijk vergelijkbaar met de Nikkor 14-24mm (af en toe misschien zelfs beter), die ik een paar maanden geleden van de hand deed. Ik gebruikte dat objectief te weinig en het ding was veel te zwaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam