Professioneel teleobjectief – Sony FE 400 mm F2.8

De Sony FE 400 mm F2.8 GM OSS supertelelens vult een leemte in het lensgamma van Sony. Met name sport- en wildlifefotografen zaten op een dergelijk lichtsterk objectief te wachten. tekst en beeld: Erik Derycke

0
109
Sony 400mm

In 2017 bracht Sony de α9 uit, een systeemcamera die maar liefst 20 beelden in volle resolutie kon schieten, mét autofocus. Heel wat sport- en actiefotografen keken begerig naar dit toestel. Maar voor professionele sportfotografie ontbrak een lichtsterk teleobjectief in het Sony-gamma, als alternatief voor de FE 100-400 mm F4.5-5.6 GM OSS. In maart van 2018 kondigde Sony aan dat het werkte aan een 400 mm objectief met maximaal diafragma F2.8 – dat is twee stops meer licht dan de FE 100-400 mm op 400mm. Sportfotografen hebben een korte sluitertijd nodig om actie te bevriezen, en dat zorgt een groot diafragma dat de gevoeligheid niet te snel de hoogte in gaat. Voor hen zijn deze twee stops meer licht de prijs van het objectief waard. Maar hoe goed is dit langverwachte objectief nu in de praktijk?

Sony 400mm
Het grote diafragma maakt een drukke achtergrond onscherp, zodat hij minder afleidt.

Bouw
Het eerste wat opvalt als je de Sony FE 400 mm F2.8 uit de stevige draagkoffer haalt, is hoe licht dit objectief wel is. Het weegt slechts 2895 gram, of bijna een kwart minder dan vergelijkbare supertelelenzen, de Canon EF 400 mm f/2.8L IS USM II (3.850 g), en de Nikon AF-S 400 mm f/2.8E FL ED VR (3.805 g). Omdat de systeemcamera’s van Sony zelf ook nog eens lichter zijn, dan vergelijkbare toestellen van Canon en Nikon, moet je als fotograaf dus minder gewicht meezeulen.

Sony
Lens constructie

Het lage gewicht komt voornamelijk op het conto van drie lenselementen uit fluoriet en het gebruik van een magnesiumlegering. Het optisch ontwerp gebruikt bovendien minder elementen vooraan elementen in de lenscilinder. Daardoor ligt het zwaartepunt centraal en ligt het objectief goed in balans wanneer je het uit de hand gebruikt. Bij langdurig gebruik is een monopod evenwel geen overbodige luxe. De daartoe voorziene stevige statiefbevestiging zit aan een ring die rond het objectief kan roteren en uitgerust is met klikstops, zodat je hoort wanneer het objectief 90 graden gedraaid is. Zo is het makkelijk om haast blindelings te wisselen tussen horizontale en verticale camerastand.
Het objectief is stof- en vochtbestendig afgewerkt, zodat het ook in ongunstige weersomstandigheden gebruikt kan worden. Een fluorcoating op het voorste lenselement stoot vuil en vingerafdrukken af. De meegeleverde forse zonnekap uit koolstofvezel beschermt tegen ongewenste lichtinval. Aan de achterzijde bevindt zich een filtersleuf voor insteekfilters van 40,5mm diameter; Sony biedt hiervoor een circulair polarisatiefilter aan.
Als 400 millimeter niet genoeg is, kan het objectief nog gecombineerd worden met de 1.4x of 2x teleconverter van Sony voor een brandpuntsafstand van 560 mm of 800 mm. In de draagkoffer is voor beide een plaats voorzien.

SonyBediening
Er staan liefst acht schakelaars op het objectief. Handig is de scherpstelbegrenzer waarmee je de werking van de autofocus wisselt tussen het hele scherpstelbereik, het bereik tussen 2,7 en 7 meter, en het bereik van 7 meter tot oneindig. Via de DMF-schakelaar (direct manual focus) kun je de handmatige scherpstelling onmiddellijk activeren door aan de scherpstelring te draaien, zelfs in de AF-C-modus. Zo kun je ingrijpen indien de autofocus onverwacht op een ander onderwerp wil scherpstellen – en sneller dan door een ander focuspunt te selecteren.
De ingebouwde optische beeldstabilisatie heeft drie gebruiksmodi: modus 1 voor normaal gebruik; modus 2 voor panning (‘meetrekken’) en modus 3 met volgens Sony “een geavanceerd algoritme om onvoorspelbaar bewegende onderwerpen gemakkelijker in beeld te houden”. In de praktijk lukte me dat met modus 1 ook wel; ik merkte geen verschil met modus 3. Op de lenscilinder staan vier knoppen voor scherpstelvergrendeling; via het cameramenu kun je aan deze knoppen een functie toewijzen, bijvoorbeeld Oog-autofocus.
Handig voor wie met deze lens wil filmen is de optie om de scherpstelling trager maar vloeiender te laten gebeuren door aan de functiering te draaien. Dat geeft in video een aangenamer resultaat dat de gewone werking van de scherpstelring.SonyPrestaties
De Sony FE 400 mm F2.8 GM OSS bevat twee XD lineaire scherpstelmotoren die, volgens Sony, de tracking van bewegende onderwerpen tot vijfmaal beter maken. De focusalgoritmes zorgen ervoor dat deze motoren zeer snel reageren op bedieningssignalen van de camera, en stil en trillingsarm werken. Om al die claims op de proef te stellen nam ik het objectief mee naar voetbal- en rugbywedstrijden. Ik gebruikte zowel de professionele α9 als de allround α7 iii als testcamera. Met beide toestellen werkt de scherpstelling razendsnel. De autofocustracking van de jongste generatie Sony-camera’s is erg betrouwbaar geworden, en in combinatie met dit nieuwe objectief zat de focus er zelden naast, ook niet bij de 20 beelden per seconde die de α9 vastlegt. Het scheidend vermogen is zeer hoog, en de scherpte blijft zeer goed in de hoeken. Ik merkte geen chromatische aberratie. Op de jpeg-bestanden is geen spoor van vignettering. Achtergronden worden mooi onscherp afgebeeld zodat ze niet afleiden van de actie op de voorgrond! Bij opnames tegen de zon is er zoals te verwachten valt enig verlies van contrast, maar de antireflecterende nanocoating houdt dat verlies beperkt.
Ik gebruikte ook de 1.4x teleconverter en de 2x teleconverter die Sony bij het testexemplaar had meegeleverd. Met beide blijft de snelheid van autofocus dezelfde. Op volle opening (F4 met de 1.4x teleconverter en F5.6 met de 2x teleconverter) is het beeld iets zachter dan zonder teleconverter, maar nog steeds goed bruikbaar. Verder diafragmeren naar F5.6 en F8 brengt de scherpte terug.

Sony 400mm
Opname met de Sony 1.4 teleconverter; je wint millimeters maar verliest iets aan scherpte.

Conclusie
De nieuwe Sony FE 400 mm F2.8 GM OSS is een pracht van een lens: messcherp en snel scherpstellend. Dankzij het grote diafragma zijn korte sluitertijden ook in minder gunstige lichtomstandigheden haalbaar zonder dat de gevoeligheid te hoog moet, en is het makkelijker om actie te isoleren. De prijs ligt op hetzelfde stratosferische niveau als de vergelijkbare objectieven van Canon en Nikon – voor dat geld heb je een kleine gezinswagen. Maar wie de investering kan verantwoorden, zal niet teleurgesteld worden.

Sony 400mm
In tegenlicht bewijst de antireflecterende coating haar waarde.

Sony 400mm

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam