DxO ViewPoint, perspectiefcorrectie

Elders op deze site en in Focus 9 lees je hoe je er bij architectuurfotografie met een tilt&shift-objectief voor kunt zorgen dat verticale lijnen mooi evenwijdig blijven lopen. Is een softwarepakket zoals DxO ViewPoint een goed alternatief voor zo’n prijzige lens? tekst en beeld: Erik Derycke

0
79
DxO ViewPoint
DxO
1. Deze foto van de Grande Arche in de Parijse wijk La Défense maakte ik met het AF-S Nikkor F4/16-35mm G ED VR groothoekobjectief. Omdat het
sensorvlak niet parallel staat met het gebouw (ik moest de camera schuin houden om het hele gebouw in beeld te krijgen), ontstaan er verticaal convergerende lijnen, waardoor het gebouw achterover lijkt te hellen.

ViewPoint 3 is de derde versie van de perspectiefcorrectiesoftware van de Franse softwaremaker DxO. Net als DxO Photolab (zie Focus 7) werkt ViewPoint via een databank met camera’s en objectieven. Wanneer je een foto in ViewPoint opent, zal het programma je indien nodig voorstellen het speciale profiel voor de gebruikte combinatie van camera en lens te downloaden. DxO ViewPoint bestaat voor Windows en Mac, en is te gebruiken als losstaand programma en als plug-in voor Adobe Photoshop, Photoshop Elements, Lightroom en DxO Photolab.

DxO
2. Na een klik op de knop Auto in het Perspective-gereedschap
detecteert ViewPoint de convergerende lijnen, en corrigeert deze zodat ze evenwijdig lopen. De opname wordt automatisch bijgesneden
met dezelfde beeldverhouding als de originele opname (3:2), en daardoor wordt de bovenkant van het gebouw afgeknipt.

De gebruikersinterface van ViewPoint is heel eenvoudig en overzichtelijk. Centraal staat de foto die je wil bewerken. Via de knoppen linksboven kun je hierop inzoomen tot 100% en een bewerkte foto vergelijken met het origineel. In de rechterkolom staan de zes gereedschappen die ViewPoint bevat: Distortion (correctie van geometrische vervormingen), Volume Deformation (correctie van uitgetrokken randen bij groothoekopnames), Perspective (perspectiefcorrectie), Horizon (horizon rechttrekken), Crop (bijsnijden) en Miniature (diorama-effect). Voor dit artikel bekijken we de perspectiefcorrectie.

DxO
3. Wanneer ik de automatische crop uitschakel, wordt duidelijk hoe View-Point de opname bewerkt heeft. De rechthoekige foto is uitgetrokken tot een omgekeerd trapezium. Daarbij heeft de software sterke interpolatie toegepast om de extra pixels te creëren: van de originele resolutie van 4928 x 3280 pixels (16 megapixel) gaan we naar 9572 x 5248 (50 megapixel)!

In gebruik
Wanneer je op de knop Auto van het Perspective-gereedschap klikt, gaat de soft­ware op zoek naar verticale en horizontale lijnen in de opname. Als deze convergeren, probeert ViewPoint de opname zo aan te passen dat deze lijnen wel evenwijdig lopen. Daartoe wordt het beeld min of meer ‘uitgetrokken’. Een rechthoekige foto eindigt dan bijvoorbeeld als een trapeziumvormig beeld dat aan de bovenzijde veel breder is dan aan de onderzijde. ViewPoint past interpolatie toe om de extra pixels voor het corrigeren te genereren. Dit kan een zeker verlies aan scherpte opleveren,

DxO
In het Crop-gereedschap selecteer ik een beeldverhouding
van 1:1, voor een uitsnede waarin de Grande Arche mooi past. De optie Constrain to image dient om ervoor te zorgen dat een uitsnede alleen pixels van de foto zelf kan bevatten, en dus niet de zwarte ruimte rond het canvas.

afhankelijk van de originele opname en het onderwerp dat je fotografeerde. Bij een foto van een egaal grijs betonnen gebouw voor een heldere blauwe hemel zul je de interpolatie minder snel merken dan bij een gevel vol sculpturen tegen een achtergrond van schapenwolkjes. Ben je niet tevreden met het resultaat van de automatische perspectiefcorrecties, dan kun je de correctie zelf sturen door aan te geven waar in de opname de parallelle verticale en/of horizontale lijnen lopen. Klik op de knop Preview om een voorvertoning van de correctie te krijgen, of op

DxO VieuwPoint
Het resultaat van de crop is een vierkante foto van 14,4 megapixel. Bij dit voorbeeld is het geen probleem dat ViewPoint forse interpolatie heeft toegepast om voldoende pixels te genereren, omdat de blauwe lucht en de marmeren bekleding van de Grande Arche weinig detail bevatten.

Apply om de correctie toe te passen.

De volgende stap is om de gecorrigeerde opname bij te snijden tot een normaal fotoformaat via het Crop-gereedschap. Afhankelijk van de sterkte van de correctie is het mogelijk dat de foto niet langer past binnen de oorspronkelijke beeldverhouding. Je kunt dan een andere beeldverhouding kiezen, of toch de oorspronkelijke beeldverhouding behouden en een stuk van de zwarte achter­grond rond het ViewPoint-canvas mee selecteren en deze in Photoshop opvullen.

Conclusie
Met DxO ViewPoint is het kinderspel om perspectiefcorrecties toe te passen om ‘omvallende gebouwen’ recht te zetten. Omdat de software daarbij pixels interpoleert, boeten de opnames wel in aan scherpte. Wil je de resolutie van je camera optimaal benutten, dan gaat er niets boven een echte tilt&shift-lens. Maar met een adviesverkoopprijs van 79 euro is ViewPoint een interessant alternatief voor wie slechts af en toe perspectieven moet corrigeren.

www.dxo.com

DxO
De Arc de Triomphe du Carousel is minder bekend dan zijn grote broer op de Place de l’Étoile,
maar zeker even fotogeniek. Ook hier zien we verticaal convergerende lijnen. Omdat ik niet recht voor de triomfboog stond, moet ook het horizontale
perspectief gecorrigeerd worden.
DxO
Bij het Perspective-gereedschap kies ik de optie 8 points.Door middel van vier ankerpunten leer ik ViewPoint waar de horizontale
en verticale lijnen lopen. Het is belangrijk dit zo nauwkeurig
mogelijk te doen. Op basis van deze punten past ViewPoint de perspectiefcorrectie toe, en daarna moet ik alleen nog de Crop aanpassen.
DxO ViewPoint
Ook in deze opname heeft ViewPoint een fors aantal pixels
geïnterpoleerd. Wanneer ik inzoom op 100% wordt zichtbaar
dat de bovenste helft van de foto daardoor aan scherpte inboet.
Met name in de standbeelden van de quadriga en in de inscriptie
is het verlies aan detail duidelijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam