Test: Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD & 70-210mm F4 Di VC USD

Tamron brengt haar eerste objectief met E-bajonet voor de Sony A-serie full-frame systeemcamera’s uit: een standaardzoom in een kleine, lichte behuizing. En voor spiegelreflexen van Canon en Nikon is er een nieuwe telezoom met een bescheiden gewicht en een vaste lichtsterkte van F4. We hebben beide getest.
Tekst en beeld: Mich Buschman

0

Er zijn diverse standaardzooms in het 24-70mm bereik voor de Sony fullframe systeemcamera’s, zoals de A9 en de A7-serie. Door de grote lensopening van F2.8 is de 24-70mm F2.8 G-Master groot en zwaar én ook nog eens zeer pittig geprijsd met € 2.249,-. De kwaliteit is beslist hoogwaardig. Kunnen we met een stop minder lichtsterkte toe, dan is de 24-70mm F4 Sony Zeiss Vario Tessar (€ 899,-) een interessante optie. Een 24mm brandpunt stelt hoge optische eisen bij een ontwerp van een standaardzoom.
Je zou kunnen stellen, dat de groothoek- en teleprincipes daarvan tegengesteld aan elkaar zijn. Zie daar maar eens topresultaten over het hele bereik mee te behalen!
De computer ontwerpt gemakkelijker een 28-75mm zoom, die tóch relatief lichtsterk kan zijn met een F2.8-opening. Tamron wist dit ontwerp ook nog eens compact en licht
te houden; perfect passend op mijn testcamera: de Sony A7 III. Deze recente camera is op dit moment zeer populair. Dat is te danken aan de 24,2 megapixel CMOS-sensor, de superieure 5-assige beeldstabilisatie, de razendsnelle autofocus met 693 fasedetectie AF-punten en de uitgebreide videofuncties met 4K-kwaliteit.

Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD: Een close-up van een ontluikende rododendronbloem, diafragma F2.8 op 75mm van de standaardzoom. De detailweergave in het midden is hoog, bij een normaal contrast.

Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD
De Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD heeft geen beeldstabilisatie, en dat is bij deze camera dus ook niet nodig. Door gebruik van effectieve afdichtingen, is dit objectief bestand tegen stof, zand en spatwater. Het direct handmatig scherpstellen (DMF) gebeurt op de camera. Met sneltoets C3 kom je in die modus, óf je zet de scherpstelling op MF. Persoonlijk vind ik dit wat omslachtig. Het ‘human touch’-ontwerp is sober en stijlvol te noemen. De brede zoomring vooraan is dankzij goed voelbare ribbels beter te traceren dan de half zo smalle scherpstelring met vlakkere en kleinere ribbels. Bij veelvuldig gebruik went zoiets natuurlijk. Het slechts 550 gram wegende, 118mm lange objectief kost € 799,-.

Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD: Diezelfde 75mm stand, verder weg, laat weer een fraaie middenweergave zien. De bokeh rechts, verder weg, is onrustig te noemen; maar links en dichterbij is de onscherpte wél fraai verzacht.

Techniek
De camera heeft uiteraard veel invloed op de werking van een objectief. Zo blijkt de autofocus heel precies te werken en ook stil, fijn voor videofilmers! Maar de AF is met een gemiddelde snelheid niet opvallend snel. In de telestand komt de binnentubus 26 mm naar voren, zonder nadelig balansverschil. Het kunststof zonnekapje met lichtdempende ribbels doet zijn werk goed, de kunststof behuizing voelt glad en comfortabel aan. De frontlens van de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD is voorzien van Tamron’s antireflectie-coating en een fluorine-coating, waardoor vocht en vuil beter af te nemen zijn. Het tegenlicht wordt goed tegengehouden; er zijn geen lelijke nevenbeelden of overstraalde gebieden bij tegenlicht waar te nemen. Deze eerste Tamron E-lens voor full-frame (er was al een 18-200 voor APS-C/NEX) heeft een ingebouwd lensprofiel, en firmware-updates verlopen via de camera. Raw-bestanden krijgen dus ook die corrigerende profielen mee en daardoor worden lichte vignettering en vertekening gecorrigeerd. Dankzij de lenssamenstelling met een LD- en een XLD- (extra low dispersion) element is er geen chromatische aberratie te bespeuren.

Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD: Een portret op 65mm bij F4 toont een aangename weergave. Handmatige scherpstelling.

Minder groothoek, minder close-up
In de groothoekstand van de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD kun je tot maar liefst 19 cm dichtbij opnemen, in de telestand is dat altijd nog 39 cm voor een 1:4 maatstaf. Dat is een heel gunstig aspect aan deze standaardzoom. Het diafragma met negen lamellen zorgt bij close-up voor een verzachte onscherpte in de achtergrond, maar op grotere afstanden is de bokeh toch wat onrustig. De centrumscherpte is steeds zeer goed, de hoeken blijven daar in lichte mate op achter, ook in contrast. Toch komt de waardering mede dankzij de close-upweergave op 9 punten uit. De Sony in-body stabilisatie voegt vier stops extra zekerheid toe. Al met al is dit een aantrekkelijke reis- en vakantielens.

Tamron 70-210mm F4 Di VC USD
De telezoom is iets langer dan de bestaande 70-200mm, in de praktijk is dat verschil echter weinig spectaculair. Ook deze telezoom heeft het gladde, strakke human touchontwerp en het is leverbaar voor spiegelreflexen van Canon en Nikon. Voor wie dat wil, is er een statiefgondel met Arca-Swiss snelkoppeling leverbaar. Verder heeft deze lichte telezoom (850 gram) een afstandsvenster, en schuifjes voor VC ON/OFF en AF/MF. Met negen afdichtingen en een rubberen randje rond de bajonet is weerbestendigheid gewaarborgd. Ook hier treffen we de BBAR antireflectie-coating en de fluorine-coating aan. Het diafragma heeft negen lamellen. Met de Tamron TC-X14 en TC-X20 teleconverters kun je de telestand verlengen naar F5.6/294 respectievelijk 420mm F8 fullframe brandpunten. Doordat we close-ups tot 95 cm dichtbij (let wel: tot de sensor…) kunnen maken is een 1:3 maatstaf mogelijk. Een sterke troef!

Kwaliteitsaspecten
De ‘originele’ 70-200mm F4 modellen van Canon en Nikon hebben ook beeldstabilisatie, maar zijn met € 1.149,- en € 1.349,- een stuk duurder. De Tamron SP-lenzen hebben een hogere kwaliteitsnorm dan het hier geteste objectief, de Tamron SP 70-200mm F2.8 Di
VC USD G2 bijvoorbeeld kost € 1.599,-, twee keer zo veel! Een lichte telezoom is op reis en tijdens vakanties natuurlijk een aantrekkelijke optie. Wij testten de Tamron 70-210mm F4 Di VC USD telezoom op een Canon EOS 5Ds met een zeer snelle autofocus met 61 scherpstelpunten, een 50,6 Mp sensor en een zeer snelle verwerking dankzij de Dual DIGIC 6 beeldprocessor. Ook hier zien we een goede, normale autofocussnelheid met een grote precisie; zowel dichtbij als ver weg scherpstellend. De middenscherpte is zeer goed, de hoeken blijven op volle opening achter. Diafragmeren maakt veel goed: F5,6 laat duidelijke hoekverbeteringen zien en bij F8 is de algehele weergave op een hoog niveau. De bouwlengte verandert niet bij in- en uitzoomen en scherpstellen. Het diafragma heeft negen lamellen en bij de Nikon-uitvoering is er een elektromagnetisch E-diafragma. Bokeh-effecten zijn bij close-ups fraaier dan op grotere afstanden. Helaas is de Tamron 70-210mm F4 Di VC USD gevoelig voor overstraling bij tegenlicht. Laat sowieso de zonnekap steeds op deze lens, ook ter bescherming van de frontlens. De Tamron VC-beeldstabilisatie werkt vertrouwenwekkend. Het is toch bijzonder dat je met 1/30 seconde uit de hand op 210 mm echt scherpe opnames kunt maken. Je kunt indien gewenst handmatig op de autofocus ingrijpen. Er waren al lenscorrectieprofielen beschikbaar en die nemen de lichte vignettering en dito vertekening weg, zodat een mooi, egaal beeld ontstaat. Dankzij de toepassing van drie grote LD-lenselementen is er nauwelijks chromatische aberratie te bespeuren. Ik vind dit compacte telezoom objectief zeer concurrerend ten opzichte van de hierboven genoemde objectieven.

Tamron 70-210mm F4 Di VC USD: De 210mm stand bij volle lensopening.

Samenvattend
Tamron levert met de hier geteste Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD en Tamron 70-210mm F4 Di VC USD lichte en concurrerende producten. De goede beeldkwaliteit, de compacte bouw, de close-up mogelijkheden en ook de gangbare 67 mm filtervattingen strekken tot aanbeveling. Door de stille werking zijn het ook aantrekkelijke lenzen om video’s mee op te nemen. Zet dan wel die bevestigende AF-piepjes in de camera uit!

Tamron 70-210mm F4 Di VC USD: De middenscherpte is ruim voldoende, ook hier komt de (achtergrond)onscherpte wat onrustig over, 100% vergroot.

Geef een reactie